Při tréninku kognitivních funkcí má uživatel možnost procvičit si logické myšlení, krátkodobou a dlouhodobou paměť, pravidla českého pravopisu, matematické dovednosti, pozornost, soustředění, jemnou motoriku, mluvený a psaný projev.
Kognitivní neboli poznávací procesy patří mezi základní funkce našeho mozku, které nám umožňují poznávat okolní svět, plánovat naše jednání a vstupovat do interakcí s ostatními lidmi. Při psychickém onemocnění může mozek začít pracovat jiným způsobem, než je obvyklé. V takových případech často trénink kognitivních funkcí napomáhá udržet či posílit pozornost, paměť, zrakově-prostorové schopnosti, jazyk a myšlení.
Individuální trénink kognitivních funkcí
Individuální tréninik kognitivních funkcí je intenzivnější, vyžaduje aktivní přístup uživatele, který spoluurčuje, co bude procvičovat. Při individuálním tréninku se cíleně procvičuje některá z kognitivních funkcí za použití různých obrázků, papíru a tužky, fotografie, jednoduché hry…
Skupinový trénink kognitivních funkcí
Skupinový tréninik kognitivních funkcí je obohacen o interakci mezi více uživateli, kteří si mohou porovnat své výsledky, pochopit uvažování ostatních a také se od sebe navzájem učit. Trénink slouží k procvičení jak poznávacích funkcí, tak i sociálního cítění. K tomu mohou posloužit například fotografie různých situací, do nichž uživatelé doplňují slova, nebo určují výrazy tváře jednotlivých osob. Do tréninku lze zařadit i mnemotechnické pomůcky, teorii pozornosti, relaxační techniky apod.. Vše se odvíjí od možností a zdravotního stavu uživatelů. Snahou je, aby v dané skupině byli uživatelé s podobným problémem a jejjich počet by neměl překročit 10 osob.
Ukázka cvičení
Pokuste se doplnit číslovku do níže uvedených rčení (popř. přísloví) tam, kde je vynechané místo. Můžete doplňovat číslovky různých druhů (základní, řadové, druhové i násobné). (Suchá, 2009)
Jako kdyby seděl na ___židlích.
Byl jako ___kolo u vozu.
Byla v___nebi.
Zabili ___mouchy ranou.
Musíme táhnout za ___provaz.
Když se ___ perou, ____se směje.
____vlaštovka jaro nedělá.
____řemesel, ____bída.
Kdo šetří, má za____ .
____od _____pojde.
_____opakovaná lež se stává pravdou.
Když ___dělají totéž, není to totéž.
Lepší ___vyhořet, než se _____stěhovat.
____nic umořilo osla.
_____měř, _____řež.
____vyhrání z kapsy vyhání.
Pro ______kvítí slunce nesvítí.
Kůň je _____hříbětem, člověk _____dítětem.
____jsi dole, _____nahoře.
______nevstoupíš do stejné řeky.
Kam šlápne, tam _____let tráva neroste.
Jeden za _____, druhý bez ____za_____ .
Aby byl trénink kognitivních funkcí účinný, je důležitá především pravidelnost procvičování. Uživatelé si také mohou dané obrázky či připravené materiály vzít domů, kde si i za pomoci rodinných příslušníků mohou kognitivní funkce procvičovat.
Více fotografií naleznete ve fotogalerii Trénink kognitivních funkcí: http://www.luisa.gtxweb.cz/trenink-kognitivnich-funkci/.