Uživatelé službu navštěvují dobrovolně a sami se rozhodují, které činnosti a v jakém rozsahu budou využívat. Pracovníky jsou podporováni v samostatném informovaném rozhodování na základě partnerského vztahu mezi uživateli a pracovníky.
Podpora a ochrana důstojnosti, lidských práv a osobní svobody – pracovníci se k uživatelům chovají s respektem a úctou. Uživatel se svobodně rozhoduje o vstupu, využívání či ukončení služby.
Respektování individuality – při plánování služby pracovník vychází z potřeb, zájmů a přání uživatele.
Respektování vlastní vůle a rozhodnutí uživatele – uživatel má právo se svobodně rozhodnout, zda bude užívat službu, na které aktivity bude chtít docházet, jakým způsobem řešit své osobní záležitosti.
Podpora soběstačnosti – pracovní podporují soběstačnost každého uživatele.
Podpora rodiny a blízkých vztahů – příbuzní a osoby uživateli blízké mohou doprovodit uživatele do Klubu, prohlédnout si prostory, setkat se s pracovníky či se zúčastnit aktivit zaměřených na rodinné a blízké příslušníky.
Odbornost pracovníků – pracovníci se pravidelně vzdělávají, účastní se školení, která jsou zaměřena na práci v sociálních službách.
Týmová spolupráce
Bezplatnost poskytování sociální služby
OCHRANA PŘED STIGMATIZACÍ UŽIVATELŮ
Uživateli Klubu duševního zdraví jsou lidé s duševním onemocněním, s mentálním či kombinovaným postižením, kteří mnohdy bývají v důsledku svých obtíží stigmatizování a čelí mýtům o duševních nemocech a postižení. Předsudkům a stigmatu pracovníci Klubu duševního zdraví předchází prostřednictvím následujících mechanismů:
-
Při rozhovoru s uživatelem a o uživatelích je kladen důraz na člověka před jeho diagnózou.
Příklad možné situace: Při představování uživatele služby je uvedeno jeho jméno, nikoliv diagnóza. Zdůrazňujeme jeho charakter a silné stránky před onemocněním. -
Nepřeje-li si uživatel při doprovodech a jednáních, aby byla odkryta identita pracovníka Klubu duševního zdraví, představíme se pouze jménem, případně že uživatele doprovázíme. Tím se vyhneme stigmatizaci prostřednictvím uvedení názvu zařízení.
-
Pořádáme edukační programy pro uživatele, jejich blízké a veřejnost přibližující charakter duševních nemocí. Prostřednictvím těchto programů jsou bořeny mýty a stigmata o duševních nemocech, pomáhají okolí nemocného rozpoznat přicházející ataku nemoci a zabránit relapsu, případně usnadnit jeho průběh. Pochopení aspektů nemoci slouží příbuzným a okolí také jako vysvětlení chování uživatele, které se může stát v případě zhoršení zdravotního stavu pro jeho okolí netypické a nepochopitelné.